هفت گام برای نوشتن یک مقاله قوی در اینترنت
جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۲۳ ق.ظ
نویسنده: لیزا باروننوشتن
مطالب جالب و خواندنی برای یک پست وبلاگ کار آسانی نیست. هر کس که قبلاً
بر این موضوع کار کرده باشد، مرا تایید می کند. با این حال، خوشبختانه یک
سری قواعد و تکنیک هایی در این زمینه وجود دارد که نوشتن یک مطلب وبلاگی
قوی را آسان تر می کند. یکی از این قواعد، ایجاد ساختار و فرمولی مشخص برای این کار است (که ذیلاً آن را تشریح می کنم).من
به عنوان یک نویسنده فعال در حوزه بازاریابی جستجوگرهای اینترنتی، زمان
بسیاری را به تولید مقالات آموزشی برای آموزش دادن (و بعضاً) سرگرم کردن
مخاطبان خود اختصاص می دهم.از
سوی دیگر به عنوان معاون راهبردی مدیر شرکت Overitموظف هستم در تهیه
محتواهایی که به صورت های مختلف منتشر می شود، به تیم کاری خود کمک
برسانم. بر
این اساس من یک چارچوب روشن و کارآمدی برای مطلب نویسی در اینترنت تهیه
کرده ام. پایبندی به این امر از یک سو باعث شده ما محتواهای مناسبی در
محدوده زمانی مشخص تولید کنیم و از سوی دیگر مقالاتی بیافرینیم که با
استقبال گرم کاربران مواجه می شود؛ به طوری که آنها هم مقالات ما را می
خوانند و هم آن را به دیگران توصیه می کنند (از طریق به اشتراک گذاری). واضح است که علاقه شما در به اشتراک گذاری یک موضوع، از ارزش و فخامت آن حکایت دارد.خب پس از این مقدمه می رویم به سراغ گام های ابداعی من برای تهیه یک مطلب وبلاگی خواندنی:برای خواندن ادامه مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
نویسنده: لیزا باروننوشتن
مطالب جالب و خواندنی برای یک پست وبلاگ کار آسانی نیست. هر کس که قبلاً
بر این موضوع کار کرده باشد، مرا تایید می کند. با این حال، خوشبختانه یک
سری قواعد و تکنیک هایی در این زمینه وجود دارد که نوشتن یک مطلب وبلاگی
قوی را آسان تر می کند. یکی از این قواعد، ایجاد ساختار و فرمولی مشخص برای این کار است (که ذیلاً آن را تشریح می کنم).من
به عنوان یک نویسنده فعال در حوزه بازاریابی جستجوگرهای اینترنتی، زمان
بسیاری را به تولید مقالات آموزشی برای آموزش دادن (و بعضاً) سرگرم کردن
مخاطبان خود اختصاص می دهم.از
سوی دیگر به عنوان معاون راهبردی مدیر شرکت Overitموظف هستم در تهیه
محتواهایی که به صورت های مختلف منتشر می شود، به تیم کاری خود کمک
برسانم. بر
این اساس من یک چارچوب روشن و کارآمدی برای مطلب نویسی در اینترنت تهیه
کرده ام. پایبندی به این امر از یک سو باعث شده ما محتواهای مناسبی در
محدوده زمانی مشخص تولید کنیم و از سوی دیگر مقالاتی بیافرینیم که با
استقبال گرم کاربران مواجه می شود؛ به طوری که آنها هم مقالات ما را می
خوانند و هم آن را به دیگران توصیه می کنند (از طریق به اشتراک گذاری). واضح است که علاقه شما در به اشتراک گذاری یک موضوع، از ارزش و فخامت آن حکایت دارد.خب پس از این مقدمه می رویم به سراغ گام های ابداعی من برای تهیه یک مطلب وبلاگی خواندنی:1. انتخاب موضوعبه
عنوان اولین گام، لیستی از موضوعاتی را که دوست دارید در مورد آنها مطلب
بنویسید، تهیه کنید. به احتمال زیاد شما – به عنوان یک فریلنسر یا مدیر یک
کسب و کار کوچک – به موضوعاتیمی پردازید که با کسب و کار شما مرتبط است.ابزارهای
ارتقاء سطح بهره وری، مدیریت زمان و شیوه های برقراری تعادل بین کار و
زندگی احتمالاً از دیگر موضوعات مورد علاقه شما خواهد بود.برای انتخاب موضوع به سراغ آن دسته از پرسش های کاری که از شما سوال می شود بروید.ببینید نگرانی های عمده مشتری های صنعت شما چیست؟ خود شما اغلب در جستجوی کسب چه نوع اطلاعاتی هستید؟بسیار بجاست که شما به آن دسته از حوزه های مربوط به کسب و کار خود که با مشکلات، چالش ها و نگرانی های عمده ای همراه است، بپردازید.در
این صورت نوشته های تان برای خوانندگان سایت یا وبلاگ ارزشمند خواهد بود
چرا که این مطالب، حداقل بخشی از مشکلات کاری آنها را حل می کند.خب،
نتیجه این شد که برای مرحله اول، باید لیستی از موضوعاتی را که بالقوه
مایل به نوشتن درباره آنها هستید، فراهم کنید. تیم من از Google Docs برای
نیل به این هدف استفاده می کند.2. طرح کلیپیش
از آن که نوشتن مقاله را آغاز کنید، رئوس مطالب و طرح کلی مقاله را مشخص
سازید. برای این کار دو راه وجود دارد. شیوه اول استفاده از روشی است که
معلمان دبستان به ما آموخته اند. در این روش سنتی، شما مطالب اصلی و در
واقع سرفصل های مقاله را مشخص می نمایید.این
طرح کلی به شما کمک می کند که پست وبلاگی خود را بر اساس منطقی مشخص سامان
دهی کرده و تا حدودی از تشتت حواس و پراکندگی ذهن دور بمانید. در این حالت
«نوشتن» برای شما آسان تر می شود.روش
دوم، استفاده از شیوه شفاهی است؛ به این صورت که با استفاده از همکار یا
دوست خود و یا با بهره گیری از ابزار ضبط صدا، درباره مقاله خود و نیز نکات
اصلی و کلیدی آن سخن بگویید (به جای نوشتن).به
گونه ای درباره پست وبلاگی خود سخن سرایی کنید که گویی آن را برای دوست یا
مشتری خود تشریح می نمایید. برای بسیاری افراد، صحبت کردن درباره مقاله
بسیار کارآمدتر از نوشتن آن بر روی یک برگه کاغذ است. پس از پایان این سخنرانی، مطالب ضبط شده را بر روی کاغذ بیاورید و از آن برای ایجاد طرح کلی مقاله استفاده کنید.3. پرداختن به جزئیاتاکنون که یک طرح عملی در دست دارید، گام بعدی شروع می شود: پر کردن جاهای خالی و به عبارت دیگر پرداختن به جزئیات.در این مرحله وظیفه شما این است که آنچه را که در ذهن دارید، در قالب کلمات و جملات به رشته تحریر درآورده و به خواننده منتقل کنید.در این قسمت خوب است مستندات، پژوهش ها، مثال ها و شواهد علمی را چاشنی مقاله خود کنید. در این بخش وظیفه شما فقط نوشتن است و نوشتن.بر
روی آنچه که می خواهید از طریق کلمات به خواننده منتقل کنید، تمرکز نمایید
نه بر ارائه مطالب به صورت کامل و بی نقص. نگران این نباشید که متن شما
چگونه از آب در می آید، فقط بنویسید و به پیش بروید. توجه داشته باشید که
«نوشتن» و «ویراستاری» دو مهارت کاملاً جداگانه و متفاوت هستند. به
همین دلیل اگر بکوشید در آن واحد هم بنویسید و هم ویرایش کنید، کار شما به
کندی پیش می رود و چه بسا مجبور شوید یک خط و جمله را دوباره نوشته و چند
بار ویرایش کنید. در این مرحله فقط بر ارائه ایده هایی که در ذهن دارید بپردازید. 4. ویرایش اکنون که پیش نویس اولیه مطلب کامل شده، به مرحله بعدی یعنی ویرایش نوشته ها می رسیم.برای
شناسایی خطاهای گرامری، اغلاط املایی، کلمات نابجا، جملات ناتمام و خلاصه
هر ضعف و ایراد متن، کافی است آن را با صدای بلند بخوانید.اگر
شما در خواندن متن با مشکل و سکت روبرو شوید، خوانندگان مقاله نیز به طریق
اولی با دشواری هایی مواجه خواهند شد. این یک نشانه دقیق و راهگشا است. اگر
شما تا پیش از این مطلب تان را با صدای بلند ویرایش نکرده اید، به شما
توصیه می کنم اکنون این شیوه را بیازمایید؛ مطمئن باشید اشتباه ها و
ایرادات زیادی در متن خود کشف خواهید کرد. 5. انتخاب عنوان انتخاب
عنوان جذاب کار دشواری است زیرا شما اولاً باید در عنوان، نمای کلی پست
خود را به خواننده معرفی کنید و به او بگویید که این مقاله درباره چه چیزی
سخن می گوید و ثانیاً باید به گونه از کلمات مناسب استفاده کنید که برای
جستجوگرهای اینترنتی نیز واضح و قابل استفاده باشد. برای
این که بتوانید عناوین بهتری برای مطالب وبلاگ خود به دست آورید (و کلاً
برای بهتر نوشتن) من مراجعه به سایت هایی همچون CopyBlogger را – که واقعاً
ساخت عنوان برای وبلاگ ها را به یک کار هنری تبدیل می نماید - توصیه می
کنم.6. افزودن تصاویر در
این مرحله با هدف افزایش جذابیت بصری مطلب و بالا بردن غنای علمی آن، از
عکس های جذاب و تاثیرگذار استفاده کنید. این امر همچنین به درک راحت تر و
سریع تر مطلب کمک می کند.عکس
ها باعث می شوند مقالات و نوشته های سایت، جالب تر و زنده تر نمایش یابد،
البته در این خصوص مراقب قانون حق مولف (کپی رایت) باشید و در انتخاب عکس
ها دقت به خرج دهید.معمولاً تصاویر افراد و عکس هایی که در آنها رنگ های گرم دیده می شود، جزو بهترین ها به شمار می رود.7. به اشتراک گذاریحال نوشته شما کاملاً آماده شده است.آن را منتشر کنید و پس از انتشارحتماً در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر، کلوپ، لینکدین و رنگریز به اشتراک بگذارید. اگر
شما نمی خواهید یک اسپمر شوید، خوب است پست های خود را در زمان های مختلف و
به دفعات برای گیرندگان خود ارسال کنید. آنچه که در بالا خواندید،
راهکارهای پیشنهادی من برای تهیه مطالبی است که جذابیت دارد و خواننده. آیا شما هم نکته و ترفندی برای تهیه مقالات قویاینترنتی سراغ دارید؟